Pasientombudet flytter inn til Lilleeng Helsepark

Pasientombudet på plass i nye lokaler på Lilleeng Helsepark

Pasient- og brukerombudet flyttet i desember fra Welhavens gate til nye lokaler i Lilleeng Helsepark på Høyda i Moss.

– Leiekontrakten ved de gamle lokalene gikk ut og etter en anbudsprosess landet vi her. Disse lokalene mer tilpasset vår bruk, sier et fornøyd pasient- og brukerombud, Marianne Eek.

Hun synes flyttingen til nye lokaler på Lilleeng har vært spennende og gått veldig fint.

– Vi har hatt et godt samarbeid med byggeprosjektgruppa og har selv fått bestemme alt fra hvor vegger skulle stå, til hvilke farger vi ville ha, sier Eek.

Daglig leder i Lilleeng Helsepark, Finn Grønseth, sier til Moss Avis at han er veldig fornøyd med å få pasientombudet som leietaker. Det blir den første heloffentlige tjenesten i huset.

Mer passende lokaler

Selv om lokalene på 150 kvadrat er noe mindre enn i Welhavens gate, er de mye mer egnet for sitt bruk. Totalt er det fire personer som jobber ved Pasient- og brukerombudets kontor i Østfold.

– Vi har fått et eget samtalerom. Det er for mange mer komfortabelt å ta praten der inne enn over skrivebordet på kontoret, sier Eek fornøyd.

De fleste som kontakter ombudet gjør det via telefon og e-post, men noen møter også personlig opp på kontoret. Andre blir gjerne kalt inn til samtale.

– Ofte skjer førstegangskontakt med klientene på e-post, men der kan vi ikke utveksle personsensitive opplysninger. Da ber vi dem ringe oss eller komme til samtale, sier Eek.

Vil være mer synlig

Pasient- og brukerombudet hjelper pasienter, pårørende og andre som har spørsmål eller utfordringer i møte med helsevesenet.

– Vi er stadig oftere med klienter ut i møter, for eksempel med kommuner. Vi er opptatt av å løse saker på lavest mulig nivå og så effektivt som mulig. Som oftest vil det være mer effektivt med et møte, enn å sende klage til Fylkesmannen, hvor det kan være lang saksbehandlingstid, forteller Eek.

Hun håper at flyttingen til Lilleeng Helsepark vil gjøre dem enda synligere blant østfoldinger.

– Helseparken har blitt kjent i Moss og områdene rundt. Det er et sted hvor det er mye folk, sier hun.

Selv om ombudet liker å se på seg selv om et lavterskeltilbud for alle, hvor man kan være anonym og tjenestene er gratis, opplever de likevel at terskelen for å ta kontakt er høy for noen.

Var bekymret for Kalnes

I 2018 mottok Pasient- og brukerombudet i Østfold 926 henvendelser. En økning fra 2017 da tallet var 868.

I mars 2018, da pasientombudets årsmelding for 2017 ble offentliggjort, kom det fram at de var bekymret for sykehustilbudet i Østfold.

De oppfattet at det var en betydelig fare for pasientsikkerheten ved Sykehuset Østfold. Det grunnet en rekke henvendelser om forhold på sykehuset og mange medieoppslag om kapasitetsproblemer, korridorpasienter og bemanningsutfordringer.

Eek forteller nå at hun ikke har tatt fatt på årsmeldingen for 2018 ennå, men at de ikke lenger har den samme bekymringen for sykehuset.

– Vi oppfatter at det har blitt gjort tiltak for å bedre forhold på Kalnes og det gjøres mye godt arbeid, sier Eek.

Det nye året

I 2019 vil pasientombudet ha et særlig fokus på utfordringer innen psykisk helse. Særlig i forhold til hvordan det i kommunene jobbes med tjenester til personer med psykiske helseutfordringer.

– Vi erfarer at det for noen kan være utfordrende å få innvilget det de oppfatter som tilstrekkelig hjelp, sier Eek.

Tekst: Kristine Brandsdal BARANE

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH